lördag 13 december 2008

Mattor

Tina, här får du din blogg om mattor.

Det var nog nåt med alla trasmattor hemma som skapade en viss aversion. Trasmattor fanns i mängder hemma. De låg i långa hallar och i nästan alla rum. Och en ryamatta i vardagsrummet. I klädkammare låg det högavis med trasmattor som inte användes. Fler ärvdes från mormor.

När jag flyttade hemifrån fick jag med mig några trasmattor. Några användes. Mamma tyckte ju att man måste ha mattor. Liksom gardiner. Någon trasmatta köpte jag och exet själv. Men gradvis slutade jag använda mattor. Svårdammsuget, mattor måste tvättas, tröttnat på dom. Många orsaker.

Mattorna har fått en designmässig renässans i mitt liv. När jag väl tittat mig omkring har jag upptäckt fina ullmattor både när vänner köpt eller på Ikea. En av dessa färgglada kvadratiska skapelser samlar katthår här hemma. Den tar plats med alla färger, den värmer fötter, och den har alltid varit en sitta, ligga, mysa-matta. Inte minst ett liggunderlag för alla barn som fått ryggmassage. En matta inbjuder till något så underbart som att välta! Och hoppa. Det är den enda matta vi använder i Olyckliga lägenheten just nu. Den mattan och jag ska gå skilda vägar nu.

I min nya lägenhet ska jag ha en stor fin ullmatta i vardagsrummet som lockar till allt roligt som en matta gör med barn. Själv ska jag dammsuga och pyssla om den och njuta av balansen eller energin den tillför. Förutom att den ska inte-kyla mina fötter. Den ska vara antingen färgglatt stöddig eller stram svarttonad. Det beror på vad som känns rätt. Jag tror att mattan köps sist av allt. Den blir det sista klockrena som gör lägenheten färdig.

Min reflektion om min vandring i mattyckandet är att jag var tvungen att lära mig älska mattor själv. Bort från barndomens självklarheter och mammas påflugna. Jag var tvungen att lämna Carl Larsson- och storbonderomantiken bakom mig även när det gäller mattorna. När det väl var gjort är det enkelt. Bara att bestämma budgeten och leta.

Som livet. Det fanns något viktigt i en matta.

To see a World in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower,

Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour...

(William Blake)

Bilden: Dots, från Svenssons i Lammhult. Mattor, liksom allt annat, handlar om prioriteringar. Och njutning.

2 kommentarer:

Grubblande Han sa...

Kul! Hoppas du hittar den perfekta.

Anonym sa...

Sen jag blev med jackrussel fick det vara slut med mattor. Tyvärr.Men jag minns det där runtsläpandet på trasmattor, och skurat dom har jag gjort. När killarna av små bodde vi i torp med svåratat golvdrag. Trasmattor i tredubbla lager, som skurades på bryggan på våren (vi hade såklart strandtomt)
Herregud, det låter som om det var 100 år sen istället för femton