tisdag 16 december 2008

Istället för beslut förvirring

Lägenhet är köpt och såld. Läget gillat. Många beslut återstår, soffa, köksbord, mattor, relationer som ska förstås och tolkas, människor, dejter, massor, vänskaper. Men mest räntor och lån och möbler just nu. Jag nätshoppar och tänker och räknar och mäter. Bestämmer, ångrar, förvirrar.

Tänk er att ni frågar era vänner:

Ge mig en kort, bra tumregel för hur man fattar kloka beslut.

Jag gräver ur minnet vad människor sagt om att fatta beslut. Osystematiska råd.

- Säll är den som har till rättesnöre, att man bör noga tänka efter före. (Tage Danielsson)
- Att det ska kännas rätt.
- Att tänka efter noga vad man vill så man vet VAD man SKA fatta beslut om.
- Gå på magkänslan.
- Ju fler råd du frågar efter, desto fler råd får du. (Min terapaut)
- Kolla upp fakta noga i förväg så du inte gör fel. (Storasyster)
- Bättre att besluta mycket och snabbt, så får vi rätta till efteråt om något blev fel. (Mitt gamla hatobjekt Per Unckel)
- Du vinner inget på att ångra dig. Stå för det du gjort.
- Först pratar vi, sen beslutar vi, och sen gör vi så. Nån jävla ordning får det vara i ett parti. (CH Hermansson)
- När du bestämt dig, ta några extra dagars betänketid innan du verkligen beslutar.
- Jag ångrar mig alltid direkt efteråt, men vänjer mig sen och accepterar.
- Fatta aldrig hastiga beslut.
- Gör aldrig slut upphetsad, ledsen eller arg. (vår förra familjeterapeut)

Jag läser, tänker, och försöker sortera. Ordningen.

Före
Den urgamla dualismen från filosofin återkommer. Fakta eller känsla?

Råden är en förvirrad blandning mellan fakta och logik contra ren magkänsla.
Men: Är magkänsla i motsats till fakta? Det går väldigt lätt att ha korkad magkänsla. Ju.

Under
Här är det mindre förvirrat. Rådet att inte fatta beslut upprörd återkommer.

Efteråt
Här är det också motsägelsefullt. En visdom som ofta återkommer är att man vänjer sig och står för sina beslut. Jag tycker vissa rådgivare om beslut romantiserar efterarbetet. Vissa beslut går inte att ändra. Eller, är inte möjliga. Det är klart att det bara är att köpa ny soffa eller nya köksluckor, men det är faktiskt väldigt dyrt.

Mitt största problem har alltid varit rädslan för att fatta beslut. Då har det underlättat att inte göra ett bra förarbete för att begränsa alternativen, och att gärna få någon annan att besluta så jag kunnat vara missnöjd efteråt. Och samtidigt har jag ibland skjutit från höften illa förberedd. Ingendera har varit ansvarigt. Jag har blivit bättre. Och ännu bättre. Många kloka beslut har jag fattat. Mycket saker har blivit bra.

Annat dumt.

Den genomtänkta magkänslan gör sällan fel.

Jag har andra runt mig som har större problem än jag med att fatta beslut. Släktingar, mammor, expartners, barn, vänner. Alla har vi våra problem med vårt beslutsfattande.

Och alla ger vi råd till varandra om sånt vi själva inte är bra på. Livet är härligt!

4 kommentarer:

Comvidare sa...

Det bästa med att vara singel är att man får fatta alla beslut själv.

Det absolut värsta med att vara singel är att man måste fatta alla beslut själv.

Grubblande Han sa...

Jag vet. Och det känns underbart hemskt.

Anonym sa...

Hm. Pratar vi möbler eller relationer nu? :)

Grubblande Han sa...

Raggoparden:

Relationer eller möbler? Allt är åndå metaforer för levandet.