tisdag 2 december 2008

Lyssna på din mage, det finns inget annat

Lyssna på magkänslan, skriver många till Lyckliga Hon. Ingen har skrivit det till mig, men jag tror att jag plockar rådet.

Allt runt Rocky lärde ju mig att magen hade rätt från första dagen. Lyckliga Hons omedelbara förälskelse ledde till eviga underdrifter och en oändlig mängd lögner och sedermera otroheten. Det lärde mig att min magkänsla inte är så korkad. Det var inte bara svartsjuka och vanföreställningar som Hon sa hela tiden. De känslorna löpte okontrollerat amok i mitt inre, men det fanns ju annat också.

Inte minst hennes höjda röst och irritation och försök att skjuta över sin skuld och ansvaret för allt som var dåligt till mig. Det var så mycket motangrepp för att dölja. Jag vet, jag har ju varit likadan förr.

Jag har funderat mycket på hur Lyckliga Hon lyckades lura mig att hon inte var förälskad, att hon inte ljög, inte planerade otrohet under lång tid. En viktig del var att hon lyckades få mig att känna skuld för min magkänsla om förälskelse och lögner. Den skuld hon kände lyckades hon föra över till mig. Obehagliga minnen att gå på det.

Nu är det Barista där jag sen några månader har haft magkänsla. Jag tror att en viktig förklaring är att jag ser mig själv för elva år sen i honom. Jag var katalysatorn, förälskelsen, som fick Lyckliga hon att våga ta steget ur sin relation. Om det berättade hon inte för sitt Ex förrän långt senare. Jag ser stora likheter nu.

Och jag ser många andra tecken från Rocky-tiden: irritationen, all höjd röst, motanklagelserna, att dölja saker om honom. Jag ser även annat. Och hör.

Jag kan inte lägga mig i vad Lyckliga hon känner eller gör. Det är slut och jag kan inte hindra eller lägga mig i något. Men jag kan höra vad hon säger och om det stämmer med min magkänsla. Det gör det inte. Min magkänsla säger annat än bara vänner och legat sked. Jag ska göra mitt allra bästa för att inte prata mer om detta med Lyckliga Hon. Det tillför ingenting.

Men magkänslan har jag kvar. Och den kan hon inte lägga sig i.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så jobbigt. Hoppas du lyckas hålla dig till att inte prata mer om det. Det verkar ändå inte leda till nånting.

Eftersom jag levt med en som ljög upprepat vet jag hur jobbigt det känns att inte lita, och att vilja ha men inte få en förändring som ger skäl att göra det.

Hoppas du snart kan flytta till ditt eget liv. Du är värd att må bra.

Anonym sa...

Ett klassiskt exempel både på lianmetoden och upprepning. Att se till att man har en ny lian att hänga i innan man släpper den gamla, och att upprepa förfarandet när man vill släppa nästa lian.
Exet kom ur ett sånt förhållande. De träffades på jobbet, och han insåg inte förrän de setts ett tag att hon inte var singel..ännu. Sen gjorde hon likadant fem år senare, lämnade honom för en annan på jobbet. Historien upprepar sej oftast..

Visa Vägen sa...

Just det, din magkänsla är din, hennes är hennes! Allt däremellan brukar vi kalla "kommunikation" - och det är kanske den högsta konsten av alla och inte alltid lätt när skuld, ilska och annat är inblandat. Vi kan bara försöka vårt bästa och framförallt vara noga med att ta ansvar för ALLA våra egna känslor.

Och... Jag skriver det gärna till dig också: Lyssna på magkänslan! Alltid! :-)

Anledningen att många skrivit det till Lyckliga Hon men inte till dig kan ju vara att hon själv tog upp tråden. Och nu gjorde du det också...

Lycka till!

/Svante

Grubblande Han sa...

Tina: Tack. Jag vill ju lita, men har så många gånger motbevisats av henne. Det är tragiskt att hon fortsatt ljuga även nu i höst. Den om lägenhet gjorde ont eftersom den berörde barnen.

Raggoparden: Jo, min magkänsla säger både lianmetod och fega lögner. Men det där är ju bara Lyckliga Hon som vet. Jag står för min magkänsla och hon får stå för sitt.

Svante: Jag känner mig integritetsstark i att ha vågat säga att jag står för min tolkning att jag tror hon ljuger.

Jag går vidare med den integriteten och får försöka förändra min ledsenhet till inre ironiska leenden och stolthet. Hon verkar mindre bitter efter att jag berättat det här. Märkligt.

Nu ska jag bara hålla mig ifrån att ta upp frågan mer. Men om hon säger något själv tänker jag bara säga "Och jag har ingen anledning att lita på dig där."

Hur jag ska börja lita på henne om dottern vet jag faktiskt inte.

Vardagslyx... sa...

Tidigare erfarenheter påverkar nog magkänslan. Men den är där och det finns det ju en anledning till.
Jag hoppas så att du orkar ta ett djupt andetag, släppa taget en stund, tills du hittat din egen plattform att stå stadigt på.

Anonym sa...

Jag gillar ditt sätt att skriva och uttrycka dig! Tjingeling