onsdag 10 december 2008

Hur ska jag veta nästa gång?

Hjärnan kokar över av tankar om varför jag lät Lyckliga Hon vara ett sånt svin mot mig förra våren. Jag tillät henne att ge upp på vår relation, jag tillät henne att vara otrogen och ljuga för mig. Jag lät henne föra över all skuld till mig.

Jag kanske till och med ville det. Jag fick känna mig drabbad och övergiven. Ett offer.

Jag vill inte göra om misstaget. Jag vill veta om mina gränser. Jag vill veta vad i mig som fick mig att göra så. Och jag vill veta vilka tecken och beteenden i en annan vän eller partner jag ska akta mig för i framtiden. Vem är en sån som kan göra så utan att skämmas? Jag behöver lära mig mer om den gränsen för att våga lita igen. Min egen gräns kan jag tänka fram, men jag behöver känna igen högriskmänniskor som riskerar att såra mig.

Jag vill förstå tillsammans med Lyckliga Hon, lära mig mer om vad som drev henne.

Humlan, underbara kloka Humlan ödslar inte ord:

Du vet att du vill ha värme o intresse. Det räcker. Du vet att du behöver vara respektfull för gränser. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Inga kommentarer: