lördag 6 december 2008

Klokt är värre, kärlek är värst

Hägring? Upprepningstvång? Eller bara vanlig jävla kärlek?

Det blir värre när det är bra. Tyvärr. Ett bra, klokt samtal med Lyckliga Hon om våra problem, kombinerat med en liten sorgsen enighet om det vi förstört, och så lite skämt och skratt, så kommer den. Den jävla känslan av självklarhet. Jag ser på henne med värmen och den stora stora viljan att förlåta. Som ett första steg.

Det är trevligare i vardagen men gör ondare inuti. Jävla kärlek att återuppväckas. Jävla svaga inre att inte veta att det inte finns nåt.

Jävla upprepningstvång att alltid göra mig ratad.

Det finns ju inget svar, ingen förändring. Inget Vi. Bara en haltande vänskap och en annan som Hon känner mycket mer för.

Jävla kärlek.

Jag försvarar mig. Jag gör tecken. Jag tänker tankar jag inte är stolt över. Jag längtar bort så att jag kan vara med vänner jag trivs med. Som vill mig väl. Och att avståndet ska ge Lyckliga Hon möjligheten att få visa att hennes marknadsföring om sig som "vän" kan få bli handling och inte bara platt retorik. Längtar efter andra för att få veta vem jag är.

Älskade jävla Lyckliga Hon att när hon är klok och snäll vara så jävla underbar. Jävla kärlek.

Jävla upprepningstvång att alltid göra mig ratad.

Brännö Serenad (Håkan Hellström)

Vad vet du om månljuset
Förrän du blivit sönderslagen under det
Och vad vet du om gryningen
Förrän du mött varje morgon
Med sömnlösa ögon

Vad vet du om solen
Förrän nån släckt alla ljusen
Och vad vet du om att inte vilja vakna längre
Ni kommer få se er ungdom ruttna framför er

Och vad vet du om kärleken
Förrän du förgäves hatat den
Och vad vet du om när hjärtat kan bränna
För kärlek som aldrig kan dö men inte heller leva

Hon kommer aldrig tillbaka
Hon kommer aldrig tillbaka

Det är mitt eget fel
Vad som än hände med mitt hjärta
[Hjärta]
För jag har alltid vetat att du inte skulle stanna
Stanna
Jag blir hellre ensam än lycklig med nån annan

Sprid ut bensinen över solnedgången
Riv ner staden
Häll ut havet ända bort till horisonten
Tysta ner musiken
Hon kommer aldrig hit igen

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver så bra att jag nästan kan ta på din smärta, tyvärr. Har läst hos dig ett tag men aldrig förr kommenterat något. Hoppas att din smärta blir mer hanterbar då Hon inte längre är kvar i bilden. Men hur sjutton vrider man av kranen med känslor?

Grubblande Han sa...

Tack.

Jag vet inte. Det underlättar att överfokusera på allt det negativa hos Lyckliga Hon. Att tänka skit och ösa skit över hennes känslokyla i prat med andra. Stänga av mig och inse att Hon inte är någon som lyckas vilja mig väl. Vad Hon än säger. Att hon uppfört sig riktigt illa mot mig senaste året. Att Hon är dålig för mig.

Men vill inte, kan inte, känns inte rätt. Jag vill ju henne väl.

Dum.

Anonym sa...

Dum mänsklig säger jag kanske lika illa.
Klart man inte vill såra den man älskar så är det ju bara, man väljer ju tyvärr inte att sluta älska någon det sker ju bara men man väljer varenda handling man gör mot den man älskar.

Grubblande Han sa...

missisme:
Instämmer. Och tyvärr har Lyckliga Hon varit lite väl mycket för att säga "älska" och "vän" och inte leva upp till det. Det är omoget och dumt.

Jag säger till henne när hon är en dålig vän. Och det sämsta hon gjort just nu var att ha så bråttom in i något nytt och ljuga för mig. Fegt som fan.

Anonym sa...

Ja att ljuga är fegt men också obehagligt mänskligt. Inte bra att ha för bråttom om det är något värt att satsa på varför så bråttom?

Men att säga älskar och vän medföljer ju ett enormt ansvar också inget man bara hystar iväg i en mening.

Grubblande Han sa...

Bråttom? Kanske för att vi fortfarande bor ihop. Det KUNDE ju blivit katastrof och totala utlevelser framför barnen. Omoget att inte kunna vänta, tycker jag. Lyckliga Hon verkar inse det, faktiskt.

Anonym sa...

Jag menade varför hade hon så bråttom om det hon nu har är så bra borde hon kunnat styrt upp så hon hade avslutat allt (det som går när barn finns med) med dig innan.

Grubblande Han sa...

Du får fråga Lyckliga Hon om det. Hon har använt många positiva och förvirrade ord om honom. Relation har ett stort inte över sig. Det tror jag på.

Det är ju inte direkt ovanligt att snabbt söka bekräftelse för att känna att man duger. Uppbrott från relationer är väl sprängfyllt med exempel på att snabbt få veta att man duger.

Hon har sagt saker till mig som hon borde sagt och agerat försiktigare runt. Det blir så lätt att spela med känslor. Jag tycker att hon kunde väntat tills vi inte längre bor ihop. Det står jag för. Det kunde blivit Norén och katastrof framför barnen. I övrigt kan jag inte lägga mig i vad hon gör.

Jag har lovat förlåta lögnerna eftersom hon var ärlig till slut. Det gör jag. En lite större tillit är byggd inför framtiden.

Bra för dottern det. Och för oss.