torsdag 11 december 2008

En kopp te

Jag dagdrömde nyss om framtiden.
Till lägenheten jag vill.
Snart.

Köpa.
Flytta till.
Sen.
Senare.
Alldeles för sen.

Inuti mig spreds inte en otålig längtan.
Inte bort från Lyckliga Hons överkänslighet och hårda ord.
Inte bort från anklagelser om slängar.
Inte bort från att gå bredvid.

Inte heller en längtan till det självklara nya.
möten med människor
mat
sällskapsspel
hångel

Inte det heller.

Inte till jag och dottern i Nya Rummet
Fondvägg och stjärnor.

Istället såg jag en kopp te vid köksbordet.
Bara jag.
Tekoppen.
Morgontidningen.
Dagboken.
Ögonen drömskt ut genom två fönster jag vill titta ut genom.
Lugn och varm.
Min önskedröm.

Jag vill ha.
Snart.
Nu.
Sen.
Jag håller tummarna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vackert.
Att vara med sig själv, men inte ensam, det är något att längta till. En kopp te till morgontidningen när vintern dansar utanför ditt fönster...

Grubblande Han sa...

Den verkar bli min. Men när? Friheten från låsningarna har ett pris.

Anonym sa...

Åh... nu snackar vi! Inget går upp mot en kopp te. Tiden stannar, lugnet smyger sig på och det mesta blir hanterbart.
Den där lugna stunden du beskriver - det är den som gör att man orkar "allt det andra"...
Hoppas du kommer dit snart.

Grubblande Han sa...

Att komma dit snabbt är möjligt men dyrt. Är friheten värd att välja bort en massa annat?

Kanske.