söndag 16 november 2008

Vardagligheter

"Se det snöar, det var väl roligt hurra."

Höstvinter förverkligar sig som begrepp. Blöt snö faller i november. Flickor på en balkong i bara ben och mössa. Drömmar och livslust.

* * *

Hos Storebror och alla barn trivs och sysselsätter sig. Den underbara känslan av att dottern är trygg med andra. Vissheten att vara älskad men inte ständigt behövd.

Vi är föräldrar som älskade känslan av att dottern trivdes på dagis. Aldrig skuld om dagis contra jobb. Andra var tvärtom. Min mamma till exempel.

Som jag fjättrades till hems och till mams på grund av det. Surrad och glömdes ombord.

* * *

Lägenhetsförsäljning. Siffror snurrar. Rum, kvadratmeter, räntor, pris, avstånd till skola. Pengar som är på låtsas.

I slutändan en månadskostnad som säger vilka kläder, vilken mat och vilken semester det blir.

Plats och rum som säger bra eller inte.

Avvägningar.

* * *

Pratet med Humlan om tidshorisont. Vad är bra för mig på kort och lång sikt?

Den avvägningen är för existentiell just nu. Andas, tänk, vad händer, acceptera tanken, inget är utom kontroll. Nej, det är rätt mindful, trots allt.

* * *

Vad vill jag på kort och lång sikt? Den är enklare. Just nu är inret på alla ställen samtidigt. Jag är idag och om några dagar och om några månader när jag flyttat och i sommaren med prat om semester.

Däremellan jul. Tänka julklappar med överfull hjärna.

* * *

Motsatser. Ett underfyllt hjärta. Kan man skriva så?

* * *

Den konstanta tröttheten och antydan till huvudvärk. Jag som trott på sömnbrist.

Borta från Lyckliga Hon är den tunga pannan borta.

Och jag saknar. Vill säga att hon varit duktig som fixat så mycket.

Inga kommentarer: