lördag 8 november 2008

Manlig blick av olika slag

Min blick på kvinnor har sett olika ut genom åren. Ofta har det avspeglat något i mitt inre. Jag tittar efter vad jag söker. Detta gäller vid hastiga anblickar, när jag väl börjar prata med någon pratar jag för att jag vill prata med personen, människan.

Är hon sexig?
Från tonåren och framåt har den manliga objektifierade blicken varit där och försökt ana vad som finns innanför. En både trevlig och lite patetisk sysselsättning.

Aspbergerblicken
Ibland när sexlivet med Lyckliga Hon var som mest explosivt var att titta sexuellt på andra ganska ointressant. Däremot kunde jag tänka detaljerade tankar om bh och hur axlarna såg ut eller vilka trosor eller något annat.

En mer asexuell Aspbergerblick har istället undrar över vad någon jobbar med, vad dom tränar, lyssnar på för musik eller liknande.

Inte är hon väl lika sexig som Lyckliga Hon!

Det fanns en lång tid när jag tittade på andra kvinnor och såg den som sexobjekt, men helt utan egen åtrå. Åtrån var helt och fullt riktad till Lyckliga Hon, och alla jag såg jämfördes. Åh, alla jämförelser Lyckliga Hon vunnit på ben, mage, bröst, axlar, hals, hår eller leende. Om hon visste. Nej, jämförelserna har inte varit objektiva, Lyckliga Hon har varit skamligt gynnad av all varm blick på henne.

Verkar hon intressant?
Idag upptäckte jag att jag hade en blick jag saknat under lång tid. Att titta på en kvinna och undra över vem hon kan vara. Vilken musik hon kan gilla, vad hon kan jobba med, gilla att prata om. Om hon är singel eller upptagen. Idag såg jag en snyggt och coolt klädd kvinna på gatan som fick mig att tänka: Jäklars, henne skulle jag vilja prata med.

Vid kontakter via nätet har gör bristen på bild att vänskapskontakten blir helt dominerande.

Visst har jag tänkt så ofta förr, och ofta allt i kombo, men idag tittade jag med nya ögon. Som om jag letade igen. Det kändes bra.

3 kommentarer:

Comvidare sa...

Jasså det är sååå ni tänker!

Grubblande Han sa...

För att inte upphöja min subjektivitet till allmänna generaliseringar får du gärna säga du till mig...

Allt kan tänkas samtidigt såklart. Samtidigt som jag cyklar.

Comvidare sa...

Nej tack! Generaliseringar är roligare....