onsdag 26 november 2008

Förverkliga drömmar i något nytt

Det är mycket fokus på boende nu. Sälja och köpa lägenhet är en hysteriskt tidskrävande och mentalt ansträngande verksamhet.

Då är det roligare att låtsasshoppa möbler på nätet.

Lägenheter förvirrar ju bara fram och tillbaka. En vunnen budgivning fortsätter på morgonen efter och en rimlig bokostnad och en vunnen budgivning är plötsligt för dyr och chansen borta. Två rum, tre rum, nära och lite längre bort.Och samtidigt all denna räkning.

Drömmar flyger enklare iväg till köksbord, soffa som inte får vara för stor, som ska passa till fåtöljerna och soffbordet, till TV-bänk och bokhylleplaner.

Jag vet inte var jag kommer att bo. Det kommer att bli kompromisser beroende på läge, balkong eller storlek och rum eller hur köket är. Men jag har massor av drömmar kvar att förverkliga med boendet. Inom en vecka tror jag att jag vet var. Då har vi sålt och jag har köpt. Hoppas jag. Då ska jag börja räkna noggrannare och inte bara låta siffror flyga omkring och använda en del sparat och en del lyckosamt och skamset vunnet till att förverkliga drömmar och få det precis så fint som jag alltid velat ha det.

Det känns pirrigt och underbart att bli glad av att tänka på mitt kommande hem. Jag ser fram emot att lära mig ensamhetens lockelser i en snygg stol. Eller flera.

Bilden: Sjuan av Arne Jacobsen. 1955. Inte bara en stol utan att konstverk. En form och en enkelhet som gör mig harmonisk. Och skön att sitta i.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så mysigt det låter och så glad du känns när du beskriver dina inredningsplaner. Fint.

Grubblande Han sa...

Tack!

Ja, det är något jag blir glad av. Och idag blev jag glad av att bli ledsen. Men det var en så komplex känsla att den kanske gör tre långa bloggar till en kortare. Så jag återkommer det.