torsdag 20 november 2008

Jag med bok och tända ljus. Sen

Ola Billgren. Badrumsinteriör 1.

* * *

Självdisciplin kändes som bästa ordet Det gick ganska bra. Jag samlade mig och läste ikapp en del högar, men utan anteckningar om vad som bör göras. Är inte förvirrad av högarna, utan mest stressad.

Det är så nu. Det är bostadstänkande och prat med Hon.

Idag: Att-göra-lista, en surdeg och revidera en text.

* * *

Prat med Hon. Sedvanliga monologer, sedvanligt avbruten, lite för långt, lite för avbryta, lite för högljutt, lite för jag har rätt, lite för du har fel, men till slut förståelse. Visst gick det ganska bra till slut?

Förstå som i verkligen förstått?

Eller utmattning?

Bäst att vara tyst och låtsas att någon av oss förstod.

* * *

Med kvällar som igår tror jag att vänskapen går att rädda. När dottern strulat sig till sömns tittade vi på möbler på nätet, diskuterade fåtöljer, pratade lägenheter och skrattade. Vi somnade i lugn och ro.

Ett lugn gjorde mig bra på att bortse från alla signaler.

Det är som det är. B(a)ra att inte reagera.

* * *

Konsten att förstöra en vänskap. Det är enkelt. Fråga oss. Det är bara att sluta lyssna.

Ena dagen pessimist, andra optimist. Kast lika snabba som alltid.

* * *

Bud på en lägenhet, det högre lånelöftet, intresset för vår lägenhet.

Utgifter, pengar, sparat, julklappar, TV, dammsugare. Hjärnan i kaos och ändå krispig.

Efteråt närmar sig och jag längtar. Jag är trött på det är som det är.

* * *

Underbara läsare, underbar poesi. Underbara böcker och längtan efter tända ljus och tom lägenhet och jag som läser och skriver en hel kväll.

Att stänga av dator och TV är klimatsmart. Dessutom.

Inga kommentarer: