fredag 7 november 2008

Om ords innebörd II

Aktuella citat, sagda sådär rätt ut i luften (ofta med en suck):

"Glödlampan behöver bytas"
"Vi borde fixa en bil inför flytten"
"Vi borde hyra ett släp"
"Någon måste åka och köpa färg"
"Jag behöver klippa mig"

Jag hatar när Hon säger sånt och hatar när jag själv gör det. Som småbarn.

En relation är ett projekt med arbetsuppgifter som ska skötas och någon ska göra dem. Så fort en person i en relation eller en arbetsgrupp på jobbet säger "Vi" eller "Någon" antyder det att man inte vill eller tänker göra det själv. Ofta finns förväntningen att den som alltid brukar göra det ska göra det igen. Ofta är det lite jobbigt att det blir så, om personen är trött på arbetsuppgiften.

Hur hade arbetsplatser och relationer sett ut om inget fick kommenteras utan att man pekade ut vem som ska göra det och när? Eller åtminstone med frågan "Vem?" Som ett minimum.

Nej, här behövs förändring.
Man borde samla på sig bra kommentarer att ta till i såna lägen. *rodnar*
Jag menar förstås: Jag borde samla på mig spirituella kommentarer. *rodnar igen*
Jag ska samla på mig spirituella kommentarer.

Ja, felskrivningarna är ärliga.

Det här är mina principer. Passar inte dom har jag andra.
(Groucho Marx)

Edit: Det var förstås spirituella kommentarer jag menade.

2 kommentarer:

bless sa...

Dräpande kommetarer är nog, enligt min mening, lik dumt som att tiga. Eftersom de är ämnade att dräpa den andra, döda en smula.

Grubblande Han sa...

Helt korrekt. Jag menar förstås spirituell, en rolig kommentar som skapar eftertanke.