lördag 15 november 2008

Ledsen är något man är ensam

Höst och vår ett år sen och framåt. Ledsen. Oälskad, svartsjuk, ensam. Hon irriterad, frånvarande, anklagade mig för det dåliga. Jag frågade om Rocky och fick motanklagelser som svar. Efteråt vet jag att jag hade rätt.

Fick inte vara ledsen som delad upplevelse. Ingen förståelse. Det förvärrade bara om jag sa.

Nu finns en möjlighet att säga:

Du gjorde mig jätteledsen då. Jag är väldigt besviken på dig för hur du gjorde.

Är det så konstigt att jag har behov av att säga det nu när jag inte får skäll som svar? Att jag vill prata klokt. Det är för sent, men inte för klokhet. Ett förlåt efteråt, en förståelse efteråt, är ändå värd något.

* * *

Till sist ett tyst Förlåt. Jag förstår. Förstår du?

Ja, jag har förstått länge. Varför fråga?

Det närmar sig.

* * *

Lyckliga Hon berättade att Rocky hade mejlat. Jag frågade om hon skulle kontakta honom, ge honom bekräftelsen. Jag sa att jag skulle bli besviken om hon sökte kontakt med honom, eftersom han är symbolen för det obehagliga Hon gjorde som förstörde så mycket.

Mitt dumma är mitt. Inte glömt.

Har du svarat honom, frågat. Nej, har hon sagt, inte. Men idag sa Hon att hon har kontaktat honom. Bara vänskap, bara prat. Men så länge nej som svar trots.

Det är förutsägbart det här.

Jag pratade med min terapeut om det. Att jag inte trott på henne. För tvärsäker röst i svaren. Och att jag inte kan lägga mig i om hon har kontakt med honom. Men jag kan säga att jag blir besviken om hon har det. Särskilt som vi inte har rett ut.

Och att jag kan önska mig sanning.

* * *

Jultomten. Notera min önskan om sanning. Jag har ätit min spenat var dag.

Inga kommentarer: