fredag 7 november 2008

Om ords innebörd I

Jag satt på terapin och pratade med om drömmar om livet efter separationen och vad jag vill. Om handling och brist på dito. Vi kom in på en intressant diskussion om hur olika ord vi använder kanske avspeglar något i det inre. Ta följande tre meningar:

"Jag borde träna mer."
"Jag vill träna mer."
"Jag ska träna mer."

Just meningen "Jag borde träna mer" är pinsamt igenkännlig. Den har kusiner i form av "Man borde träna mer" och "Jag skulle vilja träna mer". Om jag jämför med "ska" och "vill" finns det en stor skillnad. Jag signalerar maktlöshet inför situationen, en ovilja och oförmåga. Om jag säger att jag "borde" något ligger det något både ansvarslöst och skuldbeläggande över det hela. Som om ett "vill" saknas. Humlan kommenterade med att "Om jag säger att jag skulle vilja något har jag sagt att det inte kommer att hända".

Jag "vill" är viktigt såklart. Men när det kommer till handling blir den bara en del av "ska". "Ska" gillar jag, den tar din vilja på allvar och pockar på ett allvar som inte är trist utan positivt. Det är ju vilja och önskningar som ska förverkligas, inte trist pliktfyllt genomförande.

Jag tror det är viktigt att granska sitt eget språkbruk för att inte gå i fällan att formulera tomma tankar om livet som sedan glider ut i ingenting. Liksom att hålla sig till saker man själv kan påverka. (Jämför med "Jag borde/vill/ska leva i en lycklig relation")

Jag vill inte låta livet går utan att jag utvecklas. Att undvika "borde" och "bör" känns självklart. Liksom att lägga mycket tankar och dagboksskrivande själv och med vänner för att fundera på "vill" och sedan göra så många "vill" som möjligt till "ska".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Prick på. Jag kommer att vakta min tunga bättre efter att ha läst det här.

Tina

Grubblande Han sa...

Du det gör jag också...