fredag 3 oktober 2008

En berättelses syfte. Eller?

Jag hittade en mapp i min dator som jag inte tittat i på länge. "Lyckliga Hon-bilder". Bilderna av ikonen Lyckliga Hon. Våra drömmar. Mina. Bilder jag tittat på när jag saknat eller längtat eller bara njutit av vackra minnen. Som fångat den bra Lyckliga Hon. Bilder som fyllt på förrådet av den snälla, ömsinta, roliga, charmiga Lyckliga Hon under de år hon ofta varit något helt annat.

Men precis som min barndoms foton har det blivit förljugna bilder. Bilder som försöker övertala. Jag valde att stänga mappen snabbt för att inte gå in i drömmarna. När jag stoppar undan det romantiska skimret bilderna förför mig till ser jag inre bilder av vår relation med krassa ögon. Ser bitterheterna, ser minen av besvärad tomhet när jag behövt stöd, ser irritationen i ansiktet när jag berättat om något som gjort mig ledsen, ser alla dåliga saker, ser minen när Hon höjer rösten i ett samtal som borde förts lugnt och klokt, ser hennes irritation mot Yngstabarnet, ser ansiktsuttrycket av avsmak. Ser det destruktiva återkomma från henne. Sånt som inte finns på bild.

Ser så mycket tecken på en kärlek som inte kommit naturligt. Ser bilder av en som inte älskar. Bilderna har försökt övertyga mig om motsatsen.

Det är förföriskt att grotta sig i detta. Att berätta för vänner och släkt hur jobbig hon ibland varit. Hur hon skällt, ljugit, och gett upp på att försöka vårda vårt.

Jag får ovillkorligt stöd. Självklart. Liksom Hon garanterat får av sina vänner. Titta bara på vissa bloggkommentarer vi fått. Jag får höra att sånt ska man inte behöva stå ut med av någon som påstår sig älska. "Om hon bara tänker på sig måste du bara tänka på dig." "Ta hand om dig själv." "Ta inte på dig skuld." "Vill du verkligen det här?" "Va, har du inte fått påverka nånting om Äldstabarnen?" "Du ska inte betala en krona för hennes barn om hon inte älskar."

Det är inte så konstruktivt att gå in i den slutna världen av totalt bekräftande. Men det lockar. Lockar att gå in i känslan av att det är den andres fel.

Inget blir bättre i nuet. Det enda som händer om både jag och Lyckliga Hon gör så är att vi var och en på sin kant driver varandra längre och längre ifrån varandra. Börjar se varandra med missförståndets bittra ögon istället för vänskapens förlåtande blick. Det förstör chanserna att rädda och riskerar förstöra även en bra vänskapsrelation.

Den egna framtiden som harmonisk individ vinner ju inte heller på att se elva år som förlorade år. Varför glömma allt bra?

Det jag oftast får höra av mina vänner är att jag tar på mig för mycket själv. Jag tror det är bättre än att ösa ur sig anklagelserna. Men överväger gör känslan av sorg över hur dåliga mot varandra två personer kunde bli som hade så bra förutsättningar.

7 kommentarer:

bless sa...

Tror att man för sin egen skull ska försöka minnas allt, att man älskat, felat, missförstått och förstått, att det varit hemskt och härligt. Ingen bit förtjänas att döljas eller höjas. De har alla varit.

Grubblande Han sa...

Precis. Det gör ont att höra Lyckliga Hons berättelser om min roll som ständig förtryckare och hur himla dåligt vi haft det i hela relationen.

bless sa...

Kanske har du lite nytta av den gamla bloggen. Där kan du ju läsa de bitar där Hon beskriver dig som härligheten. För så har det ju också varit för er, det är också sanning. Du får helt enkelt ta hand om och vårda allt det komplexa ni kännt för varandra, för din egen skull.

Grubblande Han sa...

Jodå, såna inlägg finns, även om dom är få och har skavt mellan oss. Jag har några bevarade texter liggande jag ibland återvänt till.

Lyckliga Hon har fler ord att återvända till. Tyvärr tror jag Hon bara får panik av sånt. Bara.

bless sa...

Mitt förslag är att strunta i vad Hon får av inläggen om henne just nu. I alla fall inläggen på den gamla bloggen, för det ni har nu är ju nu och nu och nu och nu och inget annat. Var den du är nu och gör det du vill göra i den situation du delar med Hon nu. Men om du behöver de gamla inläggen använd dem.

Grubblande Han sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Grubblande Han sa...

Jag läser och minns gamla inlägg och texter, det gör jag.

Det finns ett särskilt inlägg, en bildtext skriven till ett semesterfoto. Jag läste den så sent som i fredags på jobbet. Sen finns det en del mejl och annat som jag försökt spara. Eftersom Hon alltid varit dålig på de fina orden har jag fått vårda de som kommit desto mer.

Nu nu nu är det skönt inuti men väldigt jobbigt emellan. Det var inte direkt glatt och sprudlande när Lyckliga Hon nyss kom hem.