fredag 10 oktober 2008

Citerar

Min terapeut: Vem var den lille pojken som fick växa upp med alla dessa spänningar mellan din mamma och pappa från din första dag i livet? Vilka upplevelser hade du? Det finns mycket att förstå där.

Försöker minnas.

Min terapeut: Du ser så ung och lugn ut när vi är klara. Då tänker jag. Är det för att du fått prata?

Ja, terapeuten har rätt. Jag blir lugn av pratande. Min mest intensiva önskan är klok, ömsesidigt ödmjuk kommunikation med Lyckliga Hon om vad som hänt, var vi befinner oss och vart vi är på väg. Vilka vi blivit. Det smärtar att vilja förstå, vilja stå för vad jag gjort och inte få. Att kanske aldrig få. Jag ställer stort hopp till att familjerådgivningen blir klok och att vi där kommer att resonera och förstå tillsammans under guidning av rådgivaren.

Hur reagerar jag om Lyckliga Hon är helt ointresserad av att nå den förståelsen? Hur reagerar jag då?

Ur boken Kärlekskriget: Varje partner är ansvarig till hundra procent för vad som händer i förhållandet.

Ja, så är det. Allt annat är att fly från ansvar. Omogenheten är en talang vi delat under våra år tillsammans.

2500 år gammal taoistiskt svar på frågan om hur man ska leva: Gör dig fri från högmod och begärlighet om hur man ska leva. Gör dig fri från vanan och smickra och överdrivna ambitioner. Allt detta vållar dig skada. Det är det enda jag har att säga dig.

Rodnar.

Inga kommentarer: