fredag 12 september 2008

Vardagsproblem går ju att lösa

Hjulspår, hjulspår, hjulspår. Alltid dessa hjulspår.

När jag ska ta fram stora tallrikar ur vårt köksskåp med dubbla dörrar, öppnar jag nio gånger av tio fel dörr. Jag öppnar dörren där de djupa tallrikarna står. Påfallande ofta greppar jag en av de assietter som står i mitten av skåpet, och står där fånig och undrar varför jag aldrig lär mig.

Varför drar jag inte lärdomen och tänker efter Innan jag öppnar dörren?

Min terapeut och jag pratade om varför jag vet så mycket men att handling saknas. Men vi var överens om att det är mycket mer handling just nu.

Nu är problemet löst. Jag flyttade de stora tallrikarna till mitten av hyllan så att de nås med bara en dörr öppen. Man får inte vara dum. Tänk om alla problem gick att definiera om till något yttre. Då skulle vi slippa lära oss och ta ansvar.

Ojdå. Det var ju inte så sedelärande.

Hoppas det inte skapar nya problem.

Inga kommentarer: