onsdag 13 maj 2009

Totalt missförstånd. Och Haiku IV

Det kom ett mejl som reflektion på min dikt.

Ett ögonkast bort
Finns det en annan värme
Där orden landar

"Väldigt fin haiku på din blogg. Även om jag antar att den inte handlade om mig. Älskar dig"

Poesi är farligt, tvetydigheter är farliga. Så paff jag blev. Vad fick Lyckliga Hon att tro det?

Diktens ord kom till mig ur en minnesbild från en fin stund i Nyss. Lyckliga Hon sitter i soffan och tittar på något hon tycker om. Blicken är nyfiken, munnen avslappnad med ett antytt leende. Hela känslan i minnet av hennes blick är. Hemma. Hemma nu. Vi ser fram mot en lugn framtid. Där våra känslor når fram och vi blir förstådda. Och just därför bara kan vara.

Ur den minnesbilden av henne kom orden om blicken som ser rätt, framåt. Ur den känslan, detta.

Ovanför våren
En uppvind lyfter fågeln
Dess framtid viktlös

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ganska lätt att få intrycket att den handlade om någon annan än Hon... Trodde jag också när jag såg den. "En annan värme"... i motsats till den kyla du bloggat om att du tycker Hon visar. Att den meningen missförstods är väl inte så konstigt.

Den första och helt uppenbara tolkningen var att du inte känner dig förstådd/älskad av Lyckliga Hon, men att på kanten har du en annan som lyssnar på och förstår dig.

-Xerxes

Vardagslyx... sa...

Håller med föregående talare.
TROR du vet exakt hur det skulle tolkas och att det fick den effekt du önskade. TROR jag...

Grubblande Han sa...

Anonym:
Det finns några principer som är väldigt väldigt viktiga för mig. En är att aldrig mer vara nära den gräns jag trädde nära när jag själv nästan var otrogen för sju år sen. En annan är att inte utsätta Lyckliga Hon för samma skit som hon utsatt mig för. Inkluderat att skriva om sin längtan efter andra på bloggen. Jag skulle ALDRIG göra något sånt, vilket bör ha framgått i många texter här på bloggen.

Jag skriver mycket om ett Vi måste förändras. Och att Vi inte ens försöker förstå varandra ibland. Det är tragiskt.

Vardagslyx:
Du TROR otroligt fel där. Jag skulle verkligen ALDRIG göra så. Jag har utsatts för det och har verkligen lovat mig väldigt tydligt att vara en som aldrig ska göra sånt.

Jag kan läsa och se missförståndet. Men den handlade 100% om mig och Lyckliga Hon och att vi ska lyfta blicken och se framåt.

Poesi är, som sagt, farligt.

Anonym sa...

Jag skulle ALDRIG göra något sånt, vilket bör ha framgått i många texter här på bloggen.

Jag skriver mycket om ett Vi måste förändras. Och att Vi inte ens försöker förstå varandra ibland. Det är tragiskt.
Ja, men nu var frågan om vad den där lilla haikun tycktes betyda. Jag vet inte vad du ville att den skulle betyda, jag kan bara (liksom Hon) läsa den svart på vitt i bloggen. Och den första, mest självklara tolkningen var inte att den var riktad till/om Hon, utan att den snarare betydde att det fanns någon annan som var varmare och en bättre lyssnare. Läs den igen så måste du ju inse att att det är exakt vad den tycks säga om man bara läser den. Speciellt med tanke på att du skrivit mycket om att du tycker att Hon är kall och inte lyssnar och inte kommunicerar.

Med "på kanten" menade jag inte att du var otrogen, det var dåligt formulerat av mig. Bara att det fanns någon annan som hade de egenskaper som du beskrev i haikun.

-Xerxes

Grubblande Han sa...

Xerxes:
Och min själva poäng är att ni totalt missförstått mig om ni tror så. Två viktiga anledningar.

Ett. Jag har testat att ge upp i min relation och söka kickarna någon annanstans och vet vilken skuld jag känner.

Två. Jag har blivit utsatt för längtan och kärleksbetygelser till andra via bloggen, och det är en av de saker jag bestämt mig för att aldrig göra samma sak.

Jag är i vår relation och försöker möta både nuet och framtiden med ett leende och en kram. Ibland går det bra.

Inte_Så_Ensamma_Killen_is_back sa...

OK, jag är väl en smula äldre än de flesta här.

Men, när jag ser dina Haiku så reagerar jag enbart med att detta handlar om Lyckliga Hon, och det "andra" är enbart Hon en annan gång, ur annat perspektiv, med andra förutsättningar.

Dom där tillvitelserna om vad du menade verkar negativa önsketänkanden.

Jag har ofta deklarerat mig vara en supporter till Henne, och det är jag.

Men dina Haiku var ju bara så Bra! Och exakta.

Så nu hejar jag på båda lagen.

Hoppas att du mejlsvarade att det handlade om henne... Och tackade för berömmet.

Grubblande Han sa...

Killen:
Jag ger komplimanger. Och tackar väldigt trevligt för de jag får. En positiv sida av jag. :-)

Jag hoppas inte du supportar hennes dåliga sidor. Det är ju ett problem att hon får support även för fegheten och skyllifrånandet av sina läsare.

Nu har hon en ny blogg och kan fortsätta med det. Jag håller tummarna för att hon skärper sig i vår relation. Bara en sån modest önskan som att hon ska säga vad hon menar och mena vad hon säger.

Inte_Så_Lessna_Killen is back sa...

Jo jag supportar henne även när hon har fula sidor främst.

Vilket nog är det enda man kan göra om man alls ska.

Det borde du också göra.

Notera skillnaden mellan vad du frågar om och vad jag säger att jag gör.