torsdag 7 maj 2009

Rädd för familjerådgivning

Många skriver i kommentarer att vi ska gå i familjerådgivning. Vi är på väg. Men i över en månad nu har vi gått och dragit på det. Bägge. Vänner och min terapeut (Jag tar ju tag i mig genom att gå i terapi.) frågar varför. Jag svarar om upprepningstvång och annat, men framför allt kan jag svara för mig.

Både förra vintern och i höstas längtade jag till familjerådgivningen. Jag trodde så på det som den stora chansen för oss att vända våra problem och bryta det onda. De förväntningarna grusades rejält.

Till att börja med är familjerådgivningen essensen av Hons syn att allt i relationen är mitt fel. Vi pratade säkert nästan två tredjedelar av tiden om det. Lyckliga Hon satt enligt min uppfattning med ett underförstått hot om att lämna om jag inte förändrades. De problem jag såg i relationen fick extremt lite utrymme, medan Lyckliga Hons problem tog en stooor majoritet av tiden. Istället satt jag där, anklagad, i känslan av att allt är mitt fel. Det där kriget mot mig som jag tycker så illa om. Jag ska sluta. Jag ska backa undan. Ingenting om att Hon ska ta steget fram. Inget om att kunna ta ansvar när man Gjort fel. För lite om klok kommunikation. Men framför allt för lite om mina definitioner och tankar om den goda relationen. Dörren var totalt stängd när det handlade om att Hon också behöver mötas. Att vi bägge gör fel.

En andra orsak är att familjerådgivningen också är själva essensen av Lyckliga Hons oärlighet. Två försök i familjerådgivning. Det första: Lögner hela tiden om hennes känslor för Rocky, och otrohet direkt efteråt. Det andra: Jag trodde vi skulle rädda relationen, vilket Hon sa att hon ville. Men hon dejtade redan en ny man men sa inget om det. Vi pratade inte ett ord om att Hon varit otrogen. Tider bokades av hela tiden.

Jag bävar för att samma situation även nu ska dra fram den Lyckliga Hon som aldrig har fel, som värjer sig och blir kall och krävande. Som sitter där med ett underförstått "Om inte... så". Det känns inte bra. Rädd för att samma sak ska hända igen.

Den tredje orsaken är nog att jag är rädd för att vi bara kommer att manifestera hur oense vi är. Att min definition av ett Gott Liv inte alls matchar det som Lyckliga Hon vill. Att energi, livsglädje, skratt och lust inte är viktigt för henne. Kanske till och med att att all denna längtan efter ömsesidighet är själva hennes panik. Rädd för att vi inte kommer att kunna mötas.

Funderar vidare. Funderar på känslan av hot. Att det var obalansen som gjorde det så obalanserat. Hon visste att jag inte vågade lämna. Hon visste att jag var rädd att lämna. Hon behövde inte anpassa sig. Därför blev det så ensidigt.

Blir den uppgivna slutsatsen att jag måste hota att lämna för att skapa balans?

Det tar emot. Går det att rädda en relation när bägge implicit säger "Ändra dig, annars..."?

Jag är inte rädd för att lämna. Men jag vill inte. Jag vill mötas. Jag vill rädda detta på bägges villkor. Jag vill förändras och minska de delar av mig som skaver för Henne. Men jag vill ha samma av henne. Vill mötas. Den ensidiga förändringen är inget räddande av relationen.

Inte heller krigandet. Det implicita hotet kan aldrig leda till ett möte i kärlek. Däremot den tragiska kramen att vi är på väg att förstöra vårt fina. Hur vi bägge ställer till det. Vi inser att vi kan lämna bägge. Men är helt överens om att det bara är om vi bägge vill och vill mötas, som vi kan rädda.

Då måste hotet bort. Den egna viljan fram.

Jag är inte trygg i att den enigheten om att mötas finns. Det finns tecken på det. Men lika många tecken på krigandet mot mig och att allt är mitt fel. Den stängda dörren.

Därför är jag rädd. Den rädslan är mina demoner. Men synen på att man inte kan kriga sig till kärlek. Den är en ängel.

Och en hemlis. Jag längtar till familjerådgivningen precis som förra gångerna. Varför? För att jag också är optimist. Och för att jag jävligt mycket vill det här fina.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt öppet och ärligt och klokt skrivet. Så begripligt. Ibland blir man inte tagen på allvar om man inte har något att hota med.

Det är glädjande att ni nu bägge skriver bloggar som är ärliga om det jobbiga men ändå vill framåt. Särskilt Lyckliga Hon har varit så uppgiven ett tag. Och uppgivna människor klagar gärna på andra.

Looking good!

Anonym sa...

ett tips kan faktiskt vara att ni skaffar en manlig terapeut, det gjorde jag och maken, och det funkade kanonbra !

Anonym sa...

Att hon fortfarande finns för dig ska du se som ett bevis på att hon vill.
Vi andra förstår inte att hon orkar med det bekräftelsebehov som du verkar ha. HON ÄR JU HOS DIG. SKÄRP DIG FÖR FAAN!

//K

Grubblande Han sa...

Anonym 1:
Tack. Jag tycker något har vänt i perspektiven nu. Att det finns något fint mellan oss.

C4:
Vi hade en manlig terapeut första gången. Och vi vill ha samma terapeut igen. Vi tyckte han var bra, även om proportionerna i vad vi pratade om blev helt fel.

Anonym 2:
Förutom att du skrev helt off topic om den här bloggen. Menar du verkligen, av det du läser på bloggarna, att mitt bekräftelsebehov är relationens enda problem?

Jag blir alltid lika förbryllad över läsares tvärsäkerhet i att kasta ansvaret på den ene av oss.

Och som jag skrev ovan. Just nu är vi inne i en process av samarbete där vi inte kastar skuld, utan tar ansvar för oss själva, men samtidigt förstår. Förlåt ligger närmare.

Anonym sa...

Klok blogg. En hållen tumme för er. Hoppas ni kan komma till familjerådgivningen i balans nästa gång.

Anonym 2:
Ännu en av alla dessa läsare som verkar luras av bloggarnas yta. Som jag ser det skriver Grubblande Han fler bloggar om att bägge skapar problemen. Att Hon gör saker fel. Och Han. Medan Lyckliga Hon skriver bloggar som är mer ensidiga. Jag tycker utan tvekan att Hon gnäller mer på sin blogg. När jag ser igenom den obalansen ser jag en Hon som har rätt mycket att ta tag i. Hon kan inte bortse från vare sig otrohet eller att hon lämnade honom.

Ta tag i er själva nu! Bägge. Läsare som ensidigt stöttar den ene hindrar det.

Anna Nonym

Andningskutym sa...

Nåja, Grubblaren; Du själv beskriver ganska ofta ett oerhört bekräftelsebehov.

Jag som läst länge och haft mina utbrott över hur du ibland inte ser hur du skrivit har ju hunnit se hur Hennes del i det hela leder till att du har det behovet, samtidigt som du får svårt att se det för vad det är.

Manlig familjeterapeut.. om det känns svårt med en kvinnlig, prova.

Men det är inte så att alla män tänker lika. Många, särskilt ofta manliga, terapeuter sysslar med att övertyga patienterna att terapeutens egen privata syn på samlivet är den riktiga.

Man kan springa på riktiga häradsbetäckartyperm eller munkar utan ens ett vaxljus om man har otur.

Grubblande Han sa...

Anonym 2:
Skönt att några läsare verkar läsa igenom ytan på bloggarna och se att bägge har problem bidrar till det dåliga. Inte bara jag. Det är gott om kommentatorer på hennes blogg som bara stöttar henne ovillkorligt.

Andningskutym.
Ja. Bekräftelsebehov. Men det är mitt att ta tag i (terapi) och inte hennes att peka ut som relationens enda eller största problem. Hon ska ta ansvar för sig.

Jag går mot framtiden och vill inte leva med en partner som på för många sätt är kall och avstängd och på för få sätt varm och kärleksfull. Jag vet hur hon "är" med andra och hur hon förut varit med mig. Det vill jag ha, och det bra av mig vill hon ha. Mindre dåligt och mer bra ska vi bägge få. Däremot finns det andra av hennes och mina sidor som jag bara måste acceptera och sluta reta mig på. Liksom hon.

Jag sa skämtsamt till min terapeut att Hon skulle vilja ha sig själv som partner. Det torra svaret var "Vill hon ha en partner som sviker och ljuger henne?". Jag har sagt samma skämt. Sån galghumor skulle jag och Lyckliga Hon behöva mer mellan oss med den torra insikten om att det som hänt har hänt. Om oss bägge.

Vi behöver lära oss att leva med varandra. Men älska. Det måste vi. Och älska innebär att minska det som sårar. Om vi vill detta. Vilket jag vill.

Om familjerådgivning. Vi hade en manlig terapeut första gången. Han var rätt konservativ och uppenbart mer intresserad av mig. Men obalansen blev helt fel ändå. Jag känner ändå förtroende för honom och tror han kan vara en bra samtalsledare om vi kommer in med rätt attityd bägge två. Den kvinnliga terapeuten vi hade i höstas var osäker och nojig och inte bra.

Jag är väldigt ledsen och arg för att Hon ljög i familjerådgivningen bägge gångerna. Att gå till familjerådgivning och ljuga om att man är kär i en annan man och sen vara otrogen direkt är enligt mig att inte vilja rädda sin relation. Ganska hiskeligt faktiskt. Och att i höstas säga att hon ville rädda vår relation genom att separera samtidigt som hon redan dejtade en annan men inte vågade berätta det, ger inte direkt höga moralpoäng. Jag är arg, och jag känner inte att hon riktigt inser vidden av det sveket.

Genom obalansen vi kom in med i familjerådgivningen blev det så att Lyckliga Hon kunde använda familjerådgivningen som ännu en arena för sitt projekt att ställa krav på att förändra mig för att hon skulle slippa ta tag i sig själv. (Och säkert för att skyla över det förbjudna hon visste att hon tänkte om Rocky?)

Jag kom in i familjerådgivningen defensiv och med mycket skuldkänslor, men hade ändå delvis samma ambition att förändra henne, men rent krasst inget hot om att lämna att sätta bakom. ;-) Så det sket sig.

Bägge måste komma dit med en helt annan attityd om det ska vara någon idé.

Oj vad jag skrev. Mycket känslor. :-)