torsdag 21 maj 2009

Finaste dagen, finaste dottern

En mysig innedag med en dotter som inte ville ut. Istället måla, klippa, klistra, pyssla, äta glass, prata och lyssna på Astrid Lindgren-ljudbok på datorn. En varmt-i-magen-dag.

Så roligt att få pyssla och måla med henne. När vi är tillsammans alla tre är det bara mamma hon gör sånt med.

Ännu lite varmare när Lyckliga Hon mejlade att Hon vill. Det är inte slut, det är bara trött och energilöst. Hon är bara rädd för kritik och orkar inte träffas. (Vi är två som är rädda för kritik.) Hon "vill bli sams", "har inte gett upp" men hennes "energi är slut. Just för tillfället". En glädjedans med tårar och längtan.

Inget om förutsättningarna, när, hur, om vi ska försöka vara normala mot varandra igen. Hon skrev en konstig sak. "Gör vad du vill". Vad menade hon?

Vad viktigast. Hon skrev "Jag älskar dig". Och längtar till framtiden. Men inte så mycket om nuet.

Tänker vara väldigt aktiv med min att göra-lista hemma den här helgen. Men först vill jag gärna få reda på hur och när hon ska ta dottern, och vad hon menar med "just nu" och "Gör vad du vill". Jag har frågat. Som så ofta har jag frågat.

3 kommentarer:

Andningskutym sa...

Du kanske ska ta det bokstavligt?? Gör Vad Du Vill... :-) Vad du vill har väl varit tydligt länge..

Nä, fy helvete så jobbigt det kan vara med otydliga besked när man har tjall på linjen, men låt det vara. att be om förtydligande verkar inte vara så klokt.

Caroline sa...

Det är kanske inte alltid fint att fråga, även om du påtalar hennes brist att inte fråga. Det kanske kan vara bättre att vänta på nästa replik ibland. Låta ett svar växa fram hos henne istället för att kräva det innan det blivit klart och redo att släppas iväg från sändaren.

Försöka att inte analysera, försöka att inte prata sönder, försöka att inte vända och vrida på allt. Försöka. Låta varandra vara. Bredvid varandra.

Lycka till och ta det försiktigt.

Grubblande Han sa...

Andningskutym:
Att inte veta om det är slut är jobbigt. Nu var det inte så, och rent semantiskt gjorde jag inte feltolkningen som fruktade det.

Utrett nu.

Caroline:
Jag är inte så usel på det som vissa bloggläsare kan tro. Jag är rätt tydlig själv, däremot, om vad jag känner.

Har just tagit det försiktigt.