måndag 11 maj 2009

Om att bara få vara

All denna antydande tvärsäkerhet.
Ställer någon någonsin frågor?
Hon som skriver.
De som läser.
De som har sina bilder.

Frågan vad jag tycker.
Om bo.
Gärna. Sen.
Gärna slippa vara någon som väcker rädsla.
Fin känsla det.
Längtar efter den.

Om sex.
Gärna.
Åtrår. Lugnt. Stilla. Kravlöst.
Vill vara åtrådd.
Lugnt. Stilla. Kravlöst.
Slippa vara någon som väcker rädsla.
Fin känsla det.
Längtar efter den.

Vad jag vill.
Vad jag söker.

Vad söker jag annat än?

Än att bara vara överens om livet.
Än ett sen bortanför strul.
Än ett nu där bägge får vara.
Vara.
Som i Vara.
Än att bara vara.
Än att bara slippa vara jobbig.

Panik av gränser.
Inte visa!
Ibland säger jag ifrån.
Där gick min gräns.
Där går den.

4 kommentarer:

Vardagslyx... sa...

Precis som dom som kommenterar på din blogg har sina bilder. Du kan väl inte påstå att dom frågat lyckliga hon om hennes åsikt eller tankar. Om du då hakat upp dig på min kommentar till henne så antar jag att du läst den, och då läste du också att det stod JAG TROR, eller JAG TYCKER. Det är stor skillnad mot för DET ÄR!
Ja, jag har en bild, av er båda.
Man får en känsla.
Det är ju kontentan av att man bara läser och inte pratar.
Vill du inte bli analyserad kanske du ska sluta skriva.

Grubblande Han sa...

Jag har inget problem med att folk analyserar mig så länge det sker på min blogg där jag kan vara delaktig i samtalet. Tvärsäkerheter och spekulationer Om andra som inte är medverkande är sällan bra. Vårt bloggarproblem i ett nötskal såklart. Vi tjuvlyssnar.

Flyttfrågan är mer komplicerad än så. Först ville hon. sen ville bägge. Sen ville ingen. Nu pratar vi förbi varandra. Egentligen tror jag vi är överens. Sen. Nån gång.

Det är dessutom mer komplicerat än så, tror jag. Men det får vi säkert ta i familjerådgivningen. Det handar om maktlöshet, besvikelse och ilska.

Vardagslyx... sa...

Men lyckliga hon har väl analyserats friskts i din?

Grubblande Han sa...

O ja. Jag är såååå skyldig till att analysera Lyckliga Hon. Men jag kan väldigt tydligt säga att jag gör det mindre idag. Det beror nog på att jag är mer med, det finns mer öppenhet från henne idag. Mer förutsägbar, i positiv bemärkelse.

Jag fascineras av bloggarna som spegel för karikatyren av oss och av andra. Hur både hon och jag blir "en sån".

Jag och Lyckliga Hon blir en spegel för folks egna minnen, nojor och frustrationer. Människor ser och känner igen, och är ibland övertolkande utifrån sitt egna. Ibland funderar jag på om inte jag och Hon får kritik som läsares partner inte fått eller får.

Men vad gäller kommentatorerna är det märkligt. Det är som om de är konflikträdda. Det är mycket lättare att definiera och spekulera och solklart ta ställning för att det är den enes fel på den andres blogg. Jag får mest plumpa kommentarer på hennes blogg och hon på min. Det är fascinerande och det är inte bra.