torsdag 5 mars 2009

Nuet mellan Då och Sen

Alla har så mycket åsikter och så få lyssnar. Det florerar så mycket missförstånd om känslor och tankar om problemen i vår relation. Många, inklusive Lyckliga Hon, tycker att jag reagerar som om hon var otrogen i höstas. Vi var ändå isär. Men det skjuter vid sidan av målet om min ledsenhet och min oro.

Men det som skaver skaver skaver, är lögner, är förtroende, är brist på ärlighet. Och framför allt känslan att Nuet är ett tillstånd mittemellan Då och Sen. Det går inte att se en människa som helt oberoende av forna dumheter, men det gäller att styra sig till att tro på det bra ändå.

Jag är rädd att hon ljuger om att hon var i hans famn så snabbt. Det är lätt att tro att hon hade honom klar innan hon vågade göra slut. Då närmar man sig den otrohet hon redan visat sig kapabel till. Hon säger att det inte är så, och då får jag väl tro henne, trots hennes historik. Jag ska försöka lägga den dumma känslan bakom mig. Verkligen.

Värre är att hon inte berättade i julas. Hon kom tillbaka på falska grunder. Det skaver dels att hon var så feg i höstas och inte mot mig vågade stå för att hon var ett "par" med honom hela hösten. Förutom hennes allmänna dumhet i beteende mot mig i höstas (inte själva separationen, utan hur hon separerade och var mot mig, vilket hon är medveten om). Men framför allt att hon inte berättade i julas när hon kom tillbaka. Det skaver rejält att hon väntade i över två månader innan jag fick veta att hon var "ihop" med honom under hela tiden vi var isär. Att hon aldrig var ensam. Jag ser det som viktigt att berätta, som relevant information för om jag skulle vilja ha henne igen. Kanske är inte alla så, men jag är sån. (Och Lyckliga Hon.)

Hon har erkänt att hon inte skulle velat bli behandlad så som hon var mot mig. Och Hon har nu sagt att hon var för feg i höstas. Hon borde varit öppnare om det jag ändå anade. Och framför allt borde hon berättat i julas. Igår bad hon rakt och tydligt om ursäkt om detta för första gången, utan att gömma sig bakom "jag var så rädd för hur du skulle reagera". Mitt ansvar för det sista ska vi prata om, separat, men att stå för att man gjort fel måste man göra oavsett den andres roll.

Med den insikten hos henne och med förhoppningen att hon verkligen tycker så, känner jag mig tryggare i att gå vidare.

Ställningstagandet till en relation eller en människa kan inte göras oberoende av Dået. Att leva, och jobba och vara bra i Nuet är viktigast, men Nuet befinner sig alltid mittemellan Då och Sen. Att hitta den perfekta balansen mellan de tre är nog själva essensen av ett bra liv. Mindre Då, mest Nu, och inte gömma sig bakom ett Sen är en bra tumregel. Såklart. Utan att ta ansvar för Nuet lär det aldrig bli bra.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Och NU är som bekant det enda som finns.

/K

Grubblande Han sa...

Och lyckligast av dem alla - är guldfisken.

Anonym sa...

Nä, guldfisken är i Nirvana.

En fundering om hennes lögner, om det verkligen är så att hon ljugit.

Om hon har ljugit, kan det till dels bero på att du verkar reagera så fruktansvärt starkt? Liksom att en hel del andra av hennes mindre lyckade men begripliga beteenden kan bero av en nära nog skräck för dina stormande känslor?

Har du krupit runt på golvet och slitit sönder dina kläder? Det gjorde jag när min första frus skyddshinna kring otroheten krackelerade ca kl 11 en kväll. Stackars henne! Måste varit helt förfärligt. Hade jag börjat lugnare hade vi kanske fortfarande vart ihop. Sån oerhörd tur att jag skrämde iväg det j---a ännet.

F ö, NU finns inte alls, inte som del av ett liv. Livet består av ett antal fragmentariska nyss. Att leva är att komma ihåg hur det var alldeles nyss.

Experiment tyder t o m på att det "nysset" kan ges ett värde för var och en, nånstans kring 20-500 millisekunder.

Anonym sa...

Hey Grubblande Han! Om du ska bli Lyckliga Han igen sa maste du saga till dej sjalv att ta det lite lugnare. (Latt att saga, jag vet-ar inte bra pa det sjalv...)
Kop en boxboll eller sandsack, ga ut och spring till du far blodsmak i munnen, lyft en skivstang tills benen darrar. GamleSvarten har en poang! Det ar klart att du ska reagera, men sitt pa det ett tag och tank igenom konsekvenserna. OK?

Grubblande Han sa...

Gamle Svarten och Anonym:
De sönderrivna kläderna, kastade tekopparna och igensmällda dörrarna är inte min grej, det är faktiskt Lyckliga Hons beteende, liksom riktigt rejält arg och höjd röst som kräver öronproppar för att tas emot rätt som lyssnare.

(Hon borde också byta epitet, eller ha ett Alias, liksom jag ibland lever upp till epitetet Lyckliga Han)

I övrigt håller jag med. :)

Och jag förstår inte varifrån den här bilden av mig som den obalanserade och högröstade kommit. Det är, kan man säga, inte helt med sanningen överensstämmande. Vi är rätt lika goda kålsupare bägge två.

Anonym sa...

Hej och glad fredag!
Jag menar mer att du ska leta efter lugn inom dej.
"all is well that ends well"

Anonym sa...

Sen kanske ni allihop ska tänka lite på hur det måste varit för Barista???

Nån dag före Jul: helt fantastiskt, planer på samvaro...

Juldagen är det kört, borta, krossat.

Eller har jag läst in nåt som inte har hänt??

Den stormiga bilden kommer delvis från dig. Mest, t o m, från dig.

Och du, om nån frågar om du är besvärlig, så ska du INTE ta upp att hon var värre. Låt henne komma på hurdan hon var och är, och ta tag i dig själv, du.

Lyckliga Hon sa...

Gamle Svarten:
Om jag får lägga mig i lite så är jag väldigt medveten om att jag sårade Barista. Han och jag har pratat en massa om det som hände och är vänner fortfarande.

Jag har valt att inte skriva så mycket om honom på min blogg eftersom han läser där. Det var måhända fel att ge honom länken dit, även om han läser så klart läser på eget ansvar.

/Lyckliga Hon

Anonym sa...

Som gammal gubbe tittar jag fascinerat på hur ni uppför er mot varandra. Inte bara ni två, eller tre eller fyra eller hur många ni är. Men ni klarar det i alla fall bättre än nån av oss skulle gjort på min tid, till slut.

Fast en del antydningar i marginalerna gör mig förfärligt avis.

Grubblande Han sa...

Jag gillar verkligen tanken på att Nuet är ett Nyss i samma stund vi har förstått det. Och att det går att mäta hur Nyss det är. Som Robban Brobergs gamla Nuyss.

Apropå Barista. Nej, det är inte upp till mig att bry mig om honom. Jag och Hon kan prata om honom, och jag kan förstå, men anpassa mig ska jag inte.

Jag fick faktiskt ett litet krav på mig från Lyckliga Hon när hon sa att Barista blev ledsen av att läsa våra bloggar. Jag hade inte gett honom min adress, och jag fann ingen anledning att ändra något, även om det ställde till det lite för henne.

Lyckliga Hon säger även hon att jag ska känna att "Jag vann". Jag tänker inte riktigt så, men nånstans tänks väl tanken, självklart.

Anonym sa...

Nyssens problem: Man kan inte leva i nuet, bara i nysset. Det innebär en del moraliska problem kring smärta vid döden. Smärtan tar aldrig slut, för man minns aldrig att man dog...

Barista: Om du ska desarmera det problemet så måste du ta tag i det själv. Du måste se till att du kan tänka på honom, råka träffa honom, få ett email från honom, hitta en kvarglömd socka från honom UTAN att gå i spinn.

Grubblande Han sa...

Gamle Svarten:
Något gick rätt mellan Lyckliga Hons felaktiga ilska och rädsla för vad jag kände för Mumindalen till att vi gemensamt träffade henne i lördags och att vi bägge fått en vän.

Något har gått fel runt Barista. Det kan ha varit att Lyckliga Hon ljög om att hon åter hade kontakt med honom. Det kan också ha varit att hon inte insåg att ett ex sedan två månader var lite jobbigt för mig.

Anonym sa...

Fortfarande är det bara du som kan fixa Baristaproblemet.

Bara du.

Du måste inte bli kompis med karlen, men avdramatisera honom måste du.

Hans A. sa...

Skrev du verkligen "puss mumsing" i ett sms till Mumindalen?

:-)

Grubblande Han sa...

Gamle Svarten:
Nej, det är inte bara jag. Jag kan fixa min syn på honom och på hennes relation med honom.

Att hon i framtiden håller sig inom gränserna för vad vår relation tillåter, samt öppenhet, är faktiskt hennes uppgift.

Jag tror inte att hon planerar något otillåtet nu. Men jag har svårt att lita på henne, rent allmänt.

Lessna Killen.
Det gjorde jag säkert, någon gång de allra första dagarna när Lyckliga kommit tillbaka och jag var väldigt osäker på om jag vågade lita på att Hon var på riktigt med sin kärlek och sina betygelser.