söndag 15 mars 2009

Nästan för nära

Ibland kryper musik så nära att gråt, lycka och grubbel flyter ihop till något nästan förtrollande.

oolo med katt i Grubblande lägenheten. Jag tar det lugnt och städar sävligt. Jag lyssnar på en av Lyckliga Hons absoluta favoriter, Sofia Karlsson. Hennes nya skiva Söder om kärleken bränner in i mitt hjärta med känslor och formuleringar som får mig att känna allt som är fast starkare. Jag kan inte värja mig för textrader som är enkla och rakt på när skivan verkar skriven för mig och Lyckliga Hon.

För er som inte hört, lyssna, och jag försökte välja en text att skriva om på bloggen.

Jag kunde valt "Smält mig till glöd" om den intensiva känsla som kärleken väcker inuti, "Dina händer (Göteborg)" som är så försvinnande vacker om längtan efter närheten och känslan av det där fina, fantastiska under en kväll och natt som vände allt och gjorde att våren kom i hjärtat, eller "Regn över Årsta" om det ömsesidiga i att åter hitta modet att våga.

Men den jag absolut inte kan värja mig mot är "Stjärnor över Ashikawa" om att svälja stolthet och istället älska, att ge sig i gemenskap och älska även de jobbiga sidorna genom att förstå dem. Precis så här känner jag nu, med en tårögd längtan efter Lyckliga Hon och en otroligt stark längtan efter att för alltid, nu, hjälpas åt.

Stjärnor över Asahikawa

Jag ger mig nu
jag ger upp allt
jag ska ligga under himlen
och vila i natten
om du ger dig nu
så finns jag här
vi kan sitta under månen
och spela för stjärnorna

Det är så mycket som vi tror vi är
men som vi bara fått
av nånting gammalt
som vi tror är vårt
Men det måste finnas ett annat sätt
att leva än det jag lärt mig
jag vill leva utan galler
älska utan skyddsnät

Så jag ger mig nu
jag ger dig allt
jag vill ligga under himlen
och vila i natten
om du ger dig nu
så finns jag här
vi kan sitta under månen
och spela för stjärnorna

Om du älskar det bästa i mig
om jag älskar det bästa i dig
dina ord och våra toner
dina ögon och mörkret som du
bär i ditt hjärta
gamla sorger som du har med dig
det är dags att börja om nu
det är dags att börja leva

Så jag ger mig nu
jag ger upp allt
jag ska ligga under himlen
och vila i natten
om du ger dig nu
så finns jag här
vi kan sitta under månen
och spela för stjärnorna'

(Sofia Karlsson)

Inga kommentarer: