måndag 6 april 2009

70-talet och barnens hygien

På 70-talet hade man bidé i mexitegelvillorna. På den bidéns kalla porslin fick små barn sätta sig och frysa baksidan av låren av sig för att tvätta rumpan. Till detta tvättande användes en tvättlapp i frotté.

Bidén är sedan länge på utdöende. Saknad bara av?

Frottetvättlappen är för de flesta ersatt av varianter i papper eller andra material. Det går att diskutera detta ur hållbarhetssynpunkt. Antagligen borde alla småbarnsföräldrar ha en stor uppsättning i frotté. Men det går att ställa ännu fler relevanta frågor om hur ofta min snåla mamma tvättade den där frottétvättlappen. Jämför med snytnäsdukar i bomull som troligen var samma bakteriehärd.

Det låter väldigt väldigt äckligt.

Men det som fick mig att tänka på tvättlappar idag var att jag ett tag trodde att det hette tvättKlapp.

Klapp?

Gjorde mamma nåt daskande när hon tvättade rumpan? Skämtade pappa något om klapp? Jag vet inte. Och jag minns inte hur länge jag trodde det hette tvättklapp. För länge? Eller var det bara en ordlek av mig? Språknörd redan då?

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha! Jag har också frusit på en bidé när jag var barn.