lördag 24 januari 2009

Dagens ret - stinkande kvinnor

Jag skrev om den stinkande mannens två skepnader: svett och rakvatten*. Nu har tiden kommit för att granska, hänga ut och riktigt skärlukta en obehaglig företeelse i vår värld: Den stinkande kvinnan. Hon kan förstöra både biobesök, bussresor och fester.

Hon kommer i många skepnader. Hon har oftare päls än genomsnittet, hon är oftare äldre - eller yngre, men alltid med en gemensam nämnare: Parfym**.

Jag har ett känsligt luktsinne. Jag kanske är defekt, överkänslig eller luktgnällig. Men ett faktum är att de flesta kvinnors parfymer stunker rejält. Det är möjligt att kvinnorna själva tycker att parfymen luktar jättegott, och det är väl viktigt, men mitt i detta tunga moln av osande, stinkande parfym, tror jag inte att dom känner någon lukt. Jag ser några viktiga grupper utkristallisera sig.

- Hudkrämsparfymstanten. Vanlig hudkräm från Apoteket har en rätt neutral parfymering. Men i tantparfymer tiodubblas den här parfymen i räckvidd, så att molnet boffar tio meter runt dessa tanter. På bussar, tunnelbanor eller spårvagnar finns det ingenstans att gömma sig. Parfymernas boogie woman når mig överallt. Usch. Dom finns överallt.
Jag har väldigt svårt att tro att jämngamla gubbars doftsinne är SÅ avtrubbat att dom tänker "Wow, vad hon luktar gott". Men jag kan ha fel.
Att hålla utkik efter för att undvika: Gammal tant med handväska.

- Tunga opiumtanten. Här kommer den tunga, sövande opiumstanken in. Att hamna bredvid en sån tant på bussen är att inte ens få sitta vaken, trots de hostattacker som drabbar mig under resan. Jag tror att raggningsknepet är som träklubban var för män på stenåldern. Gubbarna somnar och kan sakta ledas hem till sängen.
Att hålla utkik efter för att undvika: Lidingömelittor och päls.

- Tånnisarna. Här kommer parfymstanken i olika karaktärer. Tånnisarna kan också vara allt från 16-åriga invandrartjejer till 25-åriga juridikstudenter, men den gemensamma nämnaren tenderar att vara att de använder mycket parfym.
Att hålla utkik efter för att undvika: Unga kvinnor.

Det finns parfymer som luktar gott. Självklart. Lyckliga Hon har fått pröva sig fram mot min känsliga näsa och landat i en väldigt väldoftande parfym, liksom tvål och hudkräm. Jag har för mig att den bygger på ren tvätt.

Fan vad gnällig jag är idag. Jag känner mig ren inuti!

Fotnoter:

* Två viktiga subgrupper av stinkande män glömdes bort. Tånnisar med sitt överanvändande av rakvatten och rent allmänt, manlig fotsvett. Två hiskeliga saker som tvingar fram mycket hostande och försök att byta plats utan att det märks.

** Jag tål inte cigarettrök. Allt annat lika förvärras min vardag av rökare. Cigarettrök står för en majoritet av min konsumtion av astmamedicin och nässpray. Det gäller särskilt de tunga tantparfymerna, som liksom luktar rök även om personen inte röker.

1 kommentar:

Grubblande Han sa...

Det hävdas ibland att män inte har mer fotsvett - de bara byter skor mer sällan. Jag är osäker.

Min egen fotsvett... talar jag tyst om.

Hmm. Det genetiska kan vi inte rå för, bara göra något åt...