torsdag 5 februari 2009

Polis polis potatismos

Jag bor granne med någon som har ett snutnamn. Jag älskar ordet snutnamn, det gjorde allting så himla begripligt. Ni vet Jarnebrink, Eldeskog och andra namn som är tagna ganska sent i tid av folk som vill ha individuella namn och därför får hitta på sånt som är ledigt. Inte artonhundratalets Lund och Berg och Skog och landsbygdsromantik i dubbelkombo. Nänä, nu är det sånt som är ledigt men ligger bra i mun. 2+1 stavelser.

Enligt bloggen Snutnamn (samma person har bloggen Alla heter Glenn) är snutnamn vanligare bland poliser och militärer.

Att rasism är mer utbredd bland poliser och militärer är något jag länge anat. Då och då dyker det upp bevis. "Negern"-incidenten i Skåne för några år sen är ett exempel. Nu är det åter skånska poliser som sagt saker som är så jävla obehagligt rasistiska att jag inte blir förvånad, men förbannad. Förbannad för att polisers övergrepp i ord och handling så sällan leder till straff. Och än mindre till eftertanke.

Sen blir jag besviken över att jag inte förvånas över att det är i Skåne. Skåne har med allt från Sjöbopartiet till Sverigedemokratiska framgångar på senare visat mindre trevliga sidor. Jag vet inte varför, men rasism verkar vanligare i Skåne.

Och bekymrad för att jag anar att Sverigedemokraterna kommer att komma in på betydligt fler ställen än de mestadels skånska fullmäktigeförsamlingar de sitter i idag.

Nästa gång du träffar en Portelbäck, eller Hagenfjord som pratar skånska. Det kan vara en polis. Beware.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är en jävla kommunist och idiot. Bosätt dig på Rosengård så förstår du varför folk är kritiska till invandringspolitiken. JÄVLA NOLLA!!!!!

E sa...

men oj , anonym, va, du var aggresiv!Alltså jag förstår inte hur kritik mot invandrarpolitiken kan legitimera rasistiska uttalanden.
Ja förlåt nu är jag ju inte på dennes sida, men jag kunde inte låta bli.

Lustigt , jag blev förvirrad först, jag skrev ett inlägg igår som heter snarlikt ditt. Kolla själv! Nu ska du ju inte mobba oss skåningar, men tyvärr tror jag att det du skriver kan äga sin riktighet.
Ha det gott, kram

Grubblande Han sa...

E.
Vad spännande med snarlika inlägg, bara mer kloka ord i ditt. Kloka människor tänker uppenbart kloka tankar samtidigt. Bra inlägg du skrev. Ha det gott och kram på dig själv!

Anonym:
Jag funderade på om jag skulle vara raljant och plump tillbaka, men du visar dig så tydligt att ord är överflödiga.

Vare sig segregation eller rasism är något att skämta om. De som inte får chansen (Läs E:s blogg om det för mer ord) pga sitt efternamn och drabbas av rasismen har det inte lätt i Sverige. Bostadssegregationen och utslagningen i vissa grupper kräver enorm kreativitet för att kunna göra n å g o t åt.

Senast jag såg en undersökning från BRÅ som tog hänsyn till det (alla vill inte det) kom man fram till att när sånt som arbetslöshet, låg utbildning, familjeproblem och annat tagits hänsyn till, är invandrargrupper inte överrepresenterade i brottsstatistiken. Utslagning skapar brottslighet (och bokstavskombinationer).

Sen tror jag att rasism florerar närhelst grupper av vita, främst män, samlas och som inte känner invandrare eller umgås med iranier, somalier och andra. Det kan vara i styrelserum, överklassens matsalsbord, omklädningsrum eller bondgårdar eller fikarum. I Skåne eller Norrland. Segregationen är ett helvete för de som drabbas. Och för de som inte känner några invandrare också.

Dessutom står män för, tror jag, 97% av all grov brottslighet. Vi borde tala mer om hur vi uppfostrar våra barn.

Eller våra poliser. Det är tragiskt när poliser har sunkiga värderingar eller när de använder övervåld eller inte har kontroll på dina vapen eller sitt humör. Det sänker förtroendet för en grupp som är viktig för samhället.

/Han