torsdag 19 februari 2009

För din skull gör jag allt... eller, nästan då

Alla (de flesta i alla fall) gör ibland saker som är helt och hållet för någon annans skull. Ovillkorligheten i att göra för andra får både älskande och föräldrar att göra saker enbart för någon annan.

Alla föräldrar kan berätta om hatsysselsättningar, dataspel, sällskapsspel eller lekar på sängkanten som får dem att le och leka eller ibland säga "Ja det är ju inte min favorit, men om du verkligen vill så...". Det är jävligt viktigt att inte ständigt bestämma åt barnet. Jag hittar mer och mer uppskattning i ja-sägandet.

I förhållanden kan det ibland få väldigt destruktiva konsekvenser, där jag och Lyckliga Hon har en historik av att vara så snälla att vi blivit destruktiva för vår integritet. Det är inte alls bra.

Nu till ett aktuellt men mindre allvarligt exempel. Jag sitter här vid mitt köksbord och jobbar, men hämmas rejält av... kattkonserv. Sötaste lilla honkattens favoritkattmat - fisken - ligger och stinker. Och jag är inte säker på att avvägningen är den rätta. Hon kan få världens godaste torrfoder men leva utan stinkande men goda konserver.

Jag har svårt att koncentrera mig men vill samtidigt vara en bra husse. Jag vet ju att katter inte svälter ihjäl. Nån jävla stans går gränsen. Pussi och Whiskas kan lukta lite illa, men inte så...

4 kommentarer:

Vardagslyx... sa...

Katter som inte är ute katter ska inte äta blöt mat. Bara torrfoder!

Anonym sa...

Varför då??
Människor som inte är utelivmänniskor, ska bara äta knäckebröd.....
??

Grubblande Han sa...

Vardagslyx. Kan du motivera? Det florerar många saker om mat och katter, och jag lär mig gärna mer. Hon gillar konserv och behöver äta upp sig, så hon får fortsatt konserv, men inte tonfisk då. ;)

Vardagslyx... sa...

NÅgra av mina bästa vänner har djuraffär och min syster jobbar på ett hem för hemlösa katter. båda dom har sagt att det är så. Kan inte förtydliga mig men återkommer gärna till dig när jag har ordentligt på fötterna.

Emma: Precis som vi människor äter olika beroende på hur aktiva vi är så gäller det för katter med.