torsdag 4 juni 2009

Arg på kyrkan

Ingen reklam tack! Men gärna samhällsinformation.

Jag minns inte om det var Naturskyddsföreningen som hade en sån klisterlapp att sätta på dörren. Den fungerade. Reklam uteblev, inklusive den eftertraktade IKEA-katalogen. (Många är vi nog som försökt få j u s t Ikeakatalogen men misslyckats.

Idag är lägenhetshus i de flesta städer stängda och låsta. Det finns inte ens koder, förutom reklamutdelarnas och brevbärarnas hemliga koder till dörren.

Men en organisation lyckas alltid få ut sin reklam i lådorna. En (ja, jag svär nu) jävla organisation som tränger igenom mitt pappers- och integritetsskydd:

Svenska Kyrkan.

Det är alltid något församlingsblad eller information om barnkörer och annat som lyckas nästla sig in i min brevlåda. Hur gör dom? Det är oadresserad reklam, så det är inte köpt och betalt till Posten. Någon kommer in i min trapp och lägger i brevlådorna. Vem? Hur?

Är det flitiga (och integritetskränkande) medlemmar som sätter upp sig på listor över vilka trappuppgångar de tar ansvar för?

Tjuvtittar utdelarna på brevbärarna och snor koderna?

Är det kristna brevbärare som lojalt bär Församlingsbladet med sig i innerfickan?

Är det Guds hand?

Många frågor. Och i dessa mångkulturella tider undrar jag om utdelarna sållar. Läggs det papper även i familjen Mohammeds och familjen Alis brevlådor? Varför är den annars så engagerade frikyrkorörelsen så dålig på att få ut sina broschyrer till mig?

Jag har "Ingen reklam" på lådan. Jag har satt upp mig på "Nix telefon". Jag skäller ut telefonförsäljare som ändå ringer. Jag har satt upp mig på "Nix Kyrkan" genom att gå ur Svenska Kyrkan. Jag vill bara att det respekteras även för min brevlåda.

Jag är förbannad.

Och nyfiken på hur dom gör det.

6 kommentarer:

Andningskutym sa...

Kyrkan är stor, och drivs av en djup och farlig övertygelse av att besitta den absoluta sanningen.

Det kan väl aldrig skada att barnen har avslutning i kyrkan? Vi berättar ju bara om vackra saker!

Det kan väl inte göra nåt att vi lägger in våra papper till alla?? Det är ju glädjebudskap! Vem kan ha invändningar mot sånt?

Grubblande Han sa...

Life of Brian:

Han mässar till sina efterföljare för att försöka bli fri från dem (inte koll på exakt lydelse).

- You are all free individuals!
- We are all free individuals...

Det är väl vi invididualister som gör uppror mot den före detta statskyrkans obehagliga sanningsanspråk. ;-)

Kan själv, liksom.

L sa...

Jag gick ur svenska kyrkan när jag var 20 år. OJ vad mycket skattepengar jag har sparat på det genom åren.
Jag som varken är religiös eller besöker kyrkan om jag inte måste (typ inbjudan till dop eller bröllop av nära och kära) har ingen större lust att betala medlemsavgift till en klubb jag inte deltar i. Liksom jag inte heller betalar medlemsavgift till fotbollsklubbar eller dylikt, då jag inte är intresserad av fotboll.

Andningskutym sa...

När jag i tjugoårsåldern flyttat till en sydlig universitetsstad för att konstruera åt mig själv en framtid, gick jag tämligen omedelbart till pastorsexpeditionen för att utträda ur Svenska Kyrkan.

Pastorsadjunkten bakom disken försvann in i bakre regionerna för att söka fram underlag, som församlingsinformation och annat.

Han blev borta länge. Och längre. Och ännu längre.

Han tittade fram ett ögonblick och sa:
- Lessen, men jag måste ringa.

Det dröjde längre och längre, men så började en faxapparat i en hörna låta. Eller vad det var för apparat på den tiden.

Adjunkten uppenbarade sig igen.

Gick fram till apparaten. Läste. Sökte kraft från sin himmelske upopdragsgivare.

Gick så fram till mig vid disken.

Han såg extremt apologetisk ut.

- Hrrrm. Hrrm. Ahem. Hum.

Han tog sats igen.

- Ni kan inte utträda ur kyrkan.

Han blev tyst igen.
Mitt i min fråga gav han så förklaringen.

- Er församlingspräst skrev ut er ur kyrkan för flera år sen.

Han såg riktigt skrynklig ut.

- Det finns en angiven orsak.

Han såg ut som kräppat papper.

- Han ansåg att ni var alltför ogudaktig.

Han såg forskande på mig.
Han ansåg uppenbarligen att mitt fnitter som övergick i gapskratt var opassande.

- Vill ni vidtaga åtgärder?

Jag skakade på huvudet, och släpade mig ut ur expeditionen utan att kunna sluta skratta.

Där ser man vad en geografilektion i femte klass under sexdagarskriget kan leda till.

Jag är alltså inte med i Kyrkan.

Nä!

Grubblande Han sa...

Jag har alltid haft på känn att det finns präster med gott omdöme!!!

Bara tänk vad som skulle hänt om alla föreningar, partier hade gjort sedvanlig engagemangsbedömning. Tanken svindlar.

Andningskutym sa...

Nej, omdöme hade han nog inte.

Han blev intagen på vårdhem efter att ha predikat för träden i den lilla skogsdungen bakom prästgården.

Han var öppet nazist under hela kriget och även långt efteråt.

Men flera av hans barn var trevliga, och hans fru var en snäll och utarbetad människa.